• Zoeken in edities
  • registreer
  • Contact
  • Volledig scherm
  • Share
  • Print
  • tell a friend

Z-ZINE is het online magazine van de Provincie Zeeland en verschijnt tien keer per jaar. In het magazine laten we zien waar de Provincie werk van maakt. De foto's, filmpjes en korte teksten maken Z-ZINE interactief.

Z-Zine 54

Z-Zine 54

  • Z-Zine 53

    Z-Zine 53

  • Z-Zine 52

    Z-Zine 52

  • Z-Zine 51

    Z-Zine 51

  • Z-Zine 50 - jubileumeditie

    Z-Zine 50 - jubileumeditie

  • Z-Zine 49

    Z-Zine 49

  • Z-Zine 48

    Z-Zine 48

  • Z-Zine 47

    Z-Zine 47

  • Z-Zine 46

    Z-Zine 46

  • Z-Zine 45

    Z-Zine 45

  • Z-Zine 44

    Z-Zine 44

  • Z-Zine 43

    Z-Zine 43

  • Z-Zine 42

    Z-Zine 42

  • Z-Zine 41

    Z-Zine 41

  • Z-Zine 40

    Z-Zine 40

  • Z-Zine 39

    Z-Zine 39

  • Z-Zine 38

    Z-Zine 38

  • Z-Zine 37

    Z-Zine 37

  • Z-Zine 36

    Z-Zine 36

  • Z-Zine 35

    Z-Zine 35

  • Z-Zine 34

    Z-Zine 34

  • Z-Zine 33

    Z-Zine 33

  • Z-Zine 32

    Z-Zine 32

  • Z-Zine 31

    Z-Zine 31

  • Z-Zine 30

    Z-Zine 30

  • Z-Zine 29

    Z-Zine 29

  • Z-Zine 28

    Z-Zine 28

  • Z-Zine 27

    Z-Zine 27

  • Z-Zine 26

    Z-Zine 26

  • Z-zine 25

    Z-zine 25

  • Z-Zine 24

    Z-Zine 24

  • Z-Zine 23

    Z-Zine 23

  • Z-Zine 22

    Z-Zine 22

  • Z-Zine 21

    Z-Zine 21

  • Z-Zine 20

    Z-Zine 20

  • Z-Zine 19

    Z-Zine 19

  • Z-Zine 18

    Z-Zine 18

  • Z-Zine 17

    Z-Zine 17

  • Z-Zine 16

    Z-Zine 16

  • Z-Zine 15

    Z-Zine 15

  • Z-Zine 14

    Z-Zine 14

  • Z-Zine 13

    Z-Zine 13

  • Z-Zine 12

    Z-Zine 12

  • Z-Zine 11

    Z-Zine 11

  • Z-Zine 10

    Z-Zine 10

  • Z-Zine 09

    Z-Zine 09

  • Z-Zine 08

    Z-Zine 08

  • Z-Zine 07

    Z-Zine 07

  • Z-Zine 06

    Z-Zine 06

  • Z-Zine 05

    Z-Zine 05

  • Z-Zine 04

    Z-Zine 04

  • Z-Zine 03

    Z-Zine 03

  • Z-Zine 02

    Z-Zine 02

  • Z-Zine 01

    Z-Zine 01

  • Promotie Z-Zine

    Promotie Z-Zine

Automobilisten

• Zorg ervoor dat je banden genoeg profiel hebben

• Pas je snelheid aan en rijd niet te dicht op je voorganger

• Rem en stuur gedoseerd en rustig

• Zet bij het parkeren je auto nooit op de handrem, het kabeltje

kan bevriezen

• Laat eventueel winterbanden onder je auto monteren

 

Fietsers

• Rijd door verse sneeuw, daar hebben je banden meer grip

• Zet je zadel lager zodat je met je voeten bij de grond kunt

• Met zachte banden heb je wat meer grip, dus laat er wat lucht

uit lopen

• Hang je tas niet aan het stuur en zorg dat je bij fietstassen het

gewicht goed over beide kanten verdeelt

• Fiets niet langs de rand van de weg, daar hopen sneeuw en ijs

zich juist op en is het extra glad

 

Voetgangers

• Draag schoenen of laarzen met goede zolen

• Nog niet genoeg grip? Gebruik dan anti glij-ijzers

• Voor een goedkopere antislipoplossing kun je ook een oude

grove sok om je schoen aantrekken

• Gladde zolen kun je ook ruwer maken met grof schuurpapier

• Loop niet met je handen in je zakken, als je dan valt kun je

jezelf niet opvangen

We strooien een mengsel van droog zout en natriumchloride, dat is zout opgelost in water, puur natuur dus. Daardoor lijkt het soms alsof het geregend heeft als we hebben gestrooid. Het voordeel is dat het langer blijft liggen dus je hebt er langer profijt van.

 

De Provincie heeft dit jaar andere eisen aan het zout gesteld dan voorgaande jaren. Het droge zout heeft nu een veel fijnere korrel met een lager vochtpercentage. Uit onderzoek blijkt dat kleinere korrels tijdens het strooien een betere verdeling over de weg geven en minder doorstuiteren tot in de berm. Hierdoor gaat er minder zout verloren en wordt het beter ingereden door het verkeer. Verder verloopt de dooiwerking van het fijnere zout sneller dan de grovere korrels en dat is goed nieuws voor u als weggebruiker.

 

Die hoeveelheid strooizout verschilt per keer, van zeven tot twintig gram per vierkante meter. Voor ijzel en sneeuw willen we bijvoorbeeld een buffer van zout op de weg hebben liggen om aankoeken te voorkomen.

 

Strooifeiten en cijfers

- 14 wegbeheerders werken samen op het gebied van

gladheidsbestrijding

- 13 steunpunten van de Provincie Zeeland

- 18 meetkastjes verzamelen informatie voor het

gladheidmeldsysteem. Ze staan verspreid over de

hele provincie

- 113 strooiers

- 135 sneeuwschuivers

- 6000 ton strooizout verstrooien we elk jaar in Zeeland,

exclusief de snelweg A58

- 2524 kilometer aan Zeeuwse wegen worden gestrooid

- 25-30 strooiacties in een normale winter

- 50 strooiacties in de winter van 2012-2013

 

Een lastige provincie om te strooien

 

"Zeeland is een lastige provincie om te strooien", aldus Arno. "Met al het water rond ons hebben we te maken met snel veranderende weersomstandigheden. Een bui kan zomaar in zee vallen of overwaaien. Verder hebben we relatief veel wegen waar overdag veel verkeer rijdt, maar 's nachts niet. Het probleem is dat zout het beste werkt als het ingereden wordt."

 

De weg op

Zodra er besloten is, wordt de strooiactie opgestart en worden ook de kantonniers ingeschakeld. Zij bemannen de steunpunten in de regio en beoordelen welke aannemers opgeroepen moeten worden om te strooien en hoeveel zout ze daarvoor nodig hebben. Zeeland is opgedeeld in zeven strooigebieden. In ieder gebied is er een grote aannemer die voor ons strooit. Soms huurt die weer onderaannemers in. De aannemers gebruiken hun eigen vrachtwagen, pickup of tractor.

Arno: "Daarmee komen ze naar het steunpunt, waar ze de strooier en/of sneeuwschuif op hun wagen monteren en het zout inladen. Dan rijden ze hun vaste ronde. Die wordt bijgehouden in een digitaal kastje, zo kunnen we altijd zien waar wanneer er gestrooid is en door wie. De kantonniers rijden controlerondes en bij sneeuw kijken ze waar en hoeveel er ligt. De hoeveelheid verschilt altijd per gebied, en is ook afhankelijk van bijvoorbeeld windrichting en windsnelheid."

Meer dan alleen gladheidsbestrijding

"In de computer leggen we alles vast wat we hebben gedaan", vertelt Arno. "De kantonnier wikkelt na afloop van een ronde de administratie af." Maar daarmee is voor de Provinciemedewerkers het werk nog niet afgelopen. Kantonniers worden ook opgeroepen bij calamiteiten, bijvoorbeeld bij ongelukken. Dan moeten ze de weg afzetten en hulpdiensten bijstaan. "Geen dag is hetzelfde, je moet in dit werk wel kunnen improviseren."

 

Het klokje rond

"In het gladheidsseizoen gaan we dag en nacht door. Er wordt wel eens licht over gedacht, maar het is echt pittig. In een normale winter moeten we 25 tot 30 keer de weg op om te strooien. Maar de laatste jaren zijn de winters zo lang en streng, vorig jaar hebben we wel 55 keer gestrooid", vertelt hij.

 

 

Gekkenwerk

"Ja, je moet er wel een beetje gek van wezen om dit werk te doen", geeft Arno toe. "We werken bij nacht en ontij. Soms word ik om half twaalf 's avonds opgepiept en zijn we tot een uur of vier bezig met een strooiactie. De volgende ochtend ga ik gewoon weer om negen uur werken. Maar de sfeer onderling is goed, iedereen gaat er echt voor. Heel af en toe zit je er wel eens naast. Als er bijvoorbeeld een auto in de sloot terecht komt door de gladheid, heb je echt een rotdag! Maar als je weet dat je de juiste beslissing hebt genomen en al het asfalt zwart is, geeft dat voldoening. Dan ben je die paar uurtjes slaaptekort snel vergeten."

 

 

Op afstand zoutverbruik bekijken

De Provincie Zeeland bemant dertien steunpunten. Hier staat het materieel klaar en ligt het zout opgeslagen. Van hier uit regelt de Provincie Zeeland ook de logistiek. De controle op de juiste wijze van strooien vindt plaats met het zogenaamde Strooi Actie Management systeem. Het systeem laat onder meer zien waar de strooiers en schuivers rijden, of er op de goede breedte en in de goede hoeveelheid wordt gestrooid en de tijd die de chauffeurs onderweg zijn. Het gladheidbestrijdingsseizoen loopt tot 15 april 2014.

 

Samen inkopen

Wanneer er kans is op gladde wegen door opvriezing, sneeuwval of ijzel, is het belangrijk dat de wegen begaanbaar blijven. De inkoop van dooimiddelen doet de Provincie samen met waterschap Scheldestromen, de Westerscheldetunnel, Zeeland Seaports en negen Zeeuwse gemeenten. Rijkswaterstaat koopt haar dooi-middelen landelijk in. Er wordt per strooiactie over 2524 kilometer aan wegen gestrooid. Per jaar wordt er ongeveer 6000 ton zout verbruikt. De Provincie Zeeland en Rijkswaterstaat beschikken, verdeeld over de provincie, over meetstations langs de weg die informatie geven over onder andere wegdektemperatuur en luchtvochtigheid en geven de input aan een gladheidmeldsysteem. Met behulp van dit systeem en weerinformatie wordt bepaald wanneer en waar er gestrooid moet worden.

"Je moet een

beetje gek

zijn om

dit te

doen"

Strooifeiten

Wist jij dat er zo'n 6000 ton strooizout per seizoen gebruikt wordt? Lees verder voor meer strooifeiten.

Zout uit Mauritanië

Het zout waarmee de Provincie gaat strooien komt deze winter uit Mauritanië. Lees verder

 

Suspendisse eleifend facilisis adipiscing. Nam dapibus ante egestas eros molestie tempus. Cras porta tortor non nulla tempus fermentum.

 

Aenean libero justo, tristique eget laoreet commodo, viverra et leo. Praesent porta, enim at volutpat pharetra, mi libero varius diam, sed pretium orci augue ut felis. Nunc facilisis varius nibh ut ornare.

Veilig de weg op!

Hagel, regen en ijzel. We zitten weer volop in het gladheidsseizoen. Om ervoor te zorgen dat je veilig

de weg op kunt liggen onze loodsen vol strooizout en staan de gladheidsbestrijders dag en nacht paraat. Lees verder

Tips voor weggebruikers

Ook veilig de winter door?

Lees verder voor tips.

"Ik heb vannacht de nodige piepjes gehad", vertelt Arno Francke. Hij is één van de vier gsm-operators van de Provincie.

 

"Als uit het gladheidmeldsysteem blijkt dat het glad kan worden krijg ik automatisch een sms", vertelt Arno. Dan is het hup, bed uit en achter de computer. "Ik bekijk dan de meetgegevens uit het systeem en de weersvoorspellingen van onze eigen weerman en andere weerbureaus. Ook hebben we op een aantal plaatsen infraroodcamera's waarmee we zien of ergens sneeuw blijft liggen. Verder inspecteren de kantonniers bij een combinatie van neerslag en temperaturen rond nul graden. Op basis van al die informatie kijk ik of het nodig is om te strooien of niet. Die beslissing neem je een paar uur voordat het glad kan worden, want we strooien preventief. Voor de laatste korrel gestrooid is, ben je zo drie tot vier uur verder.

Het is altijd een puzzel. Wanneer begin je met strooien? Hoeveel zout is er nodig? Hoeveel en welke wagens zetten we in? Ik overleg regelmatig met een collega van Rijkswaterstaat die dienst heeft en als het sneeuwt ook met kantonniers. Zij zitten dan op de weg en op steunpunten en weten of er eventueel meer strooiers nodig zijn." Lees verder

 

  • 2 - 6
  • Share
Overzicht edities

Z-Zine 54

Z-Zine 53

Z-Zine 52

Z-Zine 51

Z-Zine 50 - jubileumeditie

Z-Zine 49

Z-Zine 48

Z-Zine 47

Z-Zine 46

Z-Zine 45

Z-Zine 44

Z-Zine 43

Z-Zine 42

Z-Zine 41

Z-Zine 40

Z-Zine 39

Z-Zine 38

Z-Zine 37

Z-Zine 36

Z-Zine 35

Z-Zine 34

Z-Zine 33

Z-Zine 32

Z-Zine 31

Z-Zine 30

Z-Zine 29

Z-Zine 28

Z-Zine 27

Z-Zine 26

Z-zine 25

Z-Zine 24

Z-Zine 23

Z-Zine 22

Z-Zine 21

Z-Zine 20

Z-Zine 19

Z-Zine 18

Z-Zine 17

Z-Zine 16

Z-Zine 15

Z-Zine 14

Z-Zine 13

Z-Zine 12

Z-Zine 11

Z-Zine 10

Z-Zine 09

Z-Zine 08

Z-Zine 07

Z-Zine 06

Z-Zine 05

Z-Zine 04

Z-Zine 03

Z-Zine 02

Z-Zine 01

Promotie Z-Zine